Min blogglista

lördag 21 maj 2011

IPO-träning

Idag var jag och Musse i Perstorp och tränade IPO. Vi kom dit ca 45min före de andra så jag passade på att köra lite inkallning, hopp över hinder och fritt följ. Det är otroligt vilken skillnad det är från första gången vi var där. Andra gången var vi där själva och Musse kunde INTE koncentrera sig på något annat än att kolla in omgivningen och lukta på gräset. Idag hoppade han över hinder och kom på inkallning (även om jag var tvungen att använda mig av ett hinder för att blockera så att han skulle sätta sig framför mig likt soffan på tidigare filmer) och kunde iaf gå några steg fritt följ med bra fokus och position.
Använde främst bollarna som belöning.
Medan Johan tränade Helix fick Musse ligga platsen vilket han skötte bra. Han fick ligga en kort stund varpå jag gick tillbaka till honom och belönade. Men han låg kvar, även om Helix jagade boll 30 meter bort och jag stod 4 meter framför Musse.
Sen var det dags för lite skyddsträning i form av en kamptrasa. Musse var duktig. Nästa lördag kör vi med kudden.

Påminnelse - Musse hade svårt att sitta still och se på mig innan han fick gå på figgens trasa. Han hade lite svårt att tagga ner och ge ifrån sig trasan.

Notering - Öva MKT byteshandel med bollarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar